سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی تجهیزات آزمایشگاهی صنعتی 1

آزمایشگاه های صنعتی دارای تجهیزات خاصی هستند که عدم وجود هر یک از این تجهیزات میتواند تاثیر فراوانی بر عدم پیشرفت آزمایش های صورت گرفته،داشته باشد.هود، هات پلیت، آون، شیکر، یخچال و غیر.....از جمله تجهیزات آزمایشگاهی حائز اهمیت هستند که ما در این مقاله به معرفی و نوع کاربرد این تجهیزات آزمایشگاهی صنعتی خواهیم پرداخت.

هود آزمایشگاهی

همان طور که میدانید هود نوعی مکنده است که برای خارج کردن بو، گاز های آلاینده و بخار به کار گرفته میشود که در دو نوع کانال دار و بدون کانال در بازار موجود است که هر یک از آنها کاربرد خاص خودشان را دارا هستند.ساختار ظاهری هود از بدنه اصلی ، فن آزمایشگاهی ، شیرآلات ، لامپ ، درب هود ، کابین درب دار و کف هود تشکیل شده است.

کاربرد هود های کانال دار

این نوع هود از طریق سانتیریفیوژ بخار های سمی را از بین میبرد که معمولا برای مواد میکروبیولوژیک به کار گرفته نمیشود

کاربرد هود های بدون کانال

کارکرد هود های بدون کانال شبیه سازی جالبی از نوع تنفس گیاهان است؛ به این صورت که بخار سمی را جذب کرده و هوای تمیز را به محیط برمیگرداند.

هات پلیت

یکی از موثرترین تجهیزات آزمایشگاهی هات پلیت است که ساختار ظاهری آن به این صورت است که از چند المنت حرارتی تشکیل شده است.کاربرد هات پلیت در آزمایشگاه گرم کردن مایعات و جامدات میباشد.یکی از مزیت های هات پلیت قابلیت تنظیم دمای آن است.

بسیاری از افراد کارکرد شوف بالن و هات پلیت را یکسان میدانند اما جالب است بدانید که این دو در نحوه توزیع حرارت کاملا متفاوت هستند. در شوف بالن یا منتل آزمایشگاهی حرارت بصورت یکنواخت روی سطح شیشه آلاتی که مورد حرارت قرار می گیرند پخش می شود در حالی که در هات پلیت حرارت از قسمت پایینی و کف ظرف انجام می شود و سبب ایجاد دید بهتری نسبت به محتوای درون ظرف می شود .

آون آزمایشگاهی

آون آزمایشگاهی به دلیل کاربرد های فراوانی که در آزمایشگاه دارد ، در شکل های مختلفی تولید و عرضه میشود.این نوع اختلاف در نحوه انتقال گرما است.برخی از انواع آن گرما را به صورت خودکار انتقال میدهند.برخی دیگر با استفاده از پنکه و غیره ....

از این ستگاه آزمایشگاهی معمولا برای خشک و یا استریل کردن ابزار های شیشه ای و یا فلزی استفاده میشود؛ به این صورت که با بالا بردن دمای آون رطوبت موجود در ابزار های شیشه ای و فلزی از بین میرود.

همزن مغناطیسی

همان طور که نامش پیداست، همزن مغناطیسی برای مخلوط کردن مواد با یکدیگر و همچنین گرم کردن آنها مورد استفاده قرار میگیرد.کارکرد همزن مغناطیسی به این صورت است که یک مگنت  با روکشی خنثی در برابر تمامی مواد شیمیایی ، یک صفحه ی هات پلیت و یک موتور مغناطیسی درون دستگاه است زمانی که آهنربای درون موتور شروع به چرخش می کند مگنت درون ظرف محلول نیز حرکت آنرا تکرار می کند و بدین صورت دما و سرعت چرخش مگنت درون ظرف محلول به راحتی قابل تنظیم و تحت کنترل است.