سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد مواد شیمیایی در صنایع مختلف

مواد شیمیایی را میتوان یکی از پرکاربردترین عناصر صنعت امروز به شمار برد.چرا که مواد اولیه در صنعت حرف اول را میزنند.پایه ی مواد اولیه در هر صنعتی مواد شیمیایی مرتبط با آن صنعت است.ماهیت مواد شیمیایی به این صورت است که هر ماده از ترکیب چند عنصر شیمیایی به دست آمده و نوع ماده به دست آمده بنا بر میزان عناصر مصرفی،متغیر است.ما در این مقاله قصد داریم تا کاربرد مواد شیمیایی را در صنایع مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

دسته بندی مواد شیمیایی

مواد شیمیایی صنعتی

مواد شیمیایی صنعتی را میتوان به دو دسته مواد آلی و مواد معدنی دسته بندی کرد.اکثر صنایع از جمله صنایع آرایشی و بهداشتی،نفت و گاز و پتروشیمی و ....تمامی تولیدات خود را با استفاده از مواد شیمیایی صنعتی به عمل می آورند.

مواد شیمیایی خوراکی

مواد شیمیایی خوراکی موادی هستند که قابلیت مصرف توسط انسان را دارند.از این مواد در صنایع دارویی بهره میبرند.

مواد شیمیایی آزمایشگاهی

تحقیقات علمی نیازمند ابزار و موادی هستند که از خلوص بالایی برخوردار هستند.مواد شیمیایی آزمایشگاهی یکی از مهم ترین عناصر در آزمایشگاه های تحقیقاتی و پژوهشی به شمار میروند.

مواد شیمیایی پر مصرف

یکی از پر مصرف ترین مواد شیمیایی در صنایع مختلف اسید سولفوریک است.این ماده در فرایند تولید بسیاری از مواد اولیه نقش پر رنگی دارد.پالایشگاه های نفت یکی از مهم ترین استفاده کنندگان این ماده هستند.اسیدسولفوریک با فرمول H2SO4 ،مایع بی رنگی است که در دمای 10 درجه سانتی راد ذوب و ددر دمای 337 درجه سانتی گراد به نقطه جوش میرسد.افرادی که با این ماده سر و کار دارند باید مطلع باشند که تماس با این ماده آسیب های جدی را به مراه خواهد داشت.

آب اکیسژنه و یا پراکسید هیدروژن نیز از مواد شیمیایی پر کاربرد محسوب میشود.آب اکسیژنه با فرمول H2O2،محلولی بی رنگ در آب است که از آن در صنعت شیمی،صنعت آرایشی و بهداشتی،صنایع غذایی،صنعت کاغذ سازی و نساجی و ... استفاده میکنند.

کاربرد موادشیمیایی دارویی

ماهیت و ساختار مواد شیمیایی دارویی با سایر مواد شیمیایی کاملا متفاوت است.این مواد به دلیل نوع کاربرد آنها و ارتباط مستقیم محصولات دارویی با سلامت انسان از حساسیت ویژه ای برخوردار هستند.از طرفی مواد شیمیایی دارویی از انواع خوراکی هستند چرا که بیشتر این مواد برای انسان قابل مصرف هستند.